Courtesy Interazioni Festival, Roma
ph Carolina Farina
Courtesy Interazioni Festival, Roma
ph Carolina Farina
︎
Magnetic.
the dreamlike: animated vision of possesed armes waving comvulsively while his legs buckle in rhythmic pliés. It’s a captivating loop with variation on the theme, when it stops, dramaturgically the piece unravels, before coming back together with a new persepective in the finale.
Magnetico.
Un sogno frenetico e onirico, con le braccia scatenate che si agitano in onde spasmodiche mentre le sue gambe cedono a plié ritmici. Il loop è coinvolgente nelle sue variazioni sul tema, ma quando si ferma, l'opera si svela drammaturgicamente, solo per ricomporsi in un nuovo orizzonte nel finale.
Magnetic.
the dreamlike: animated vision of possesed armes waving comvulsively while his legs buckle in rhythmic pliés. It’s a captivating loop with variation on the theme, when it stops, dramaturgically the piece unravels, before coming back together with a new persepective in the finale.
Magnetico.
Un sogno frenetico e onirico, con le braccia scatenate che si agitano in onde spasmodiche mentre le sue gambe cedono a plié ritmici. Il loop è coinvolgente nelle sue variazioni sul tema, ma quando si ferma, l'opera si svela drammaturgicamente, solo per ricomporsi in un nuovo orizzonte nel finale.
Maria Luisa Buzzi
Danza&Danza
Danza&Danza
︎
Jeplane is a work built with precise writing and clear coordinates, leaving no room for indecision. Yet, through this precision, it evokes the indistinct, the fantastical, the magical. Evidence of this lies in the fact that a pared-down work, devoid of melodrama, does not hesitate to use every tool (light, scenographic inventions, materials like the white powder scattered on the ground in the finale under the spotlight, the incisive closing) that speaks to
the intuition and skin of the viewer.
Jeplane è un lavoro costruito con scrittura e coordinate nette, senza concessioni all’indecisione. Eppure risulta, attraverso questa precisione, capace di evocare l’indistinto, il fiabesco, il magico; ne è prova il fatto che un lavoro asciutto, senza melodramma, non esita a usare tutti quegli strumenti (la luce, la trovata scenografica, l’uso di materiali come la polvere bianca, gettata a terra sul finale sotto il fascio luminoso, la chiusa icastica) che parlano all’intuizione e alla pelle di chi guarda.
Jeplane is a work built with precise writing and clear coordinates, leaving no room for indecision. Yet, through this precision, it evokes the indistinct, the fantastical, the magical. Evidence of this lies in the fact that a pared-down work, devoid of melodrama, does not hesitate to use every tool (light, scenographic inventions, materials like the white powder scattered on the ground in the finale under the spotlight, the incisive closing) that speaks to
the intuition and skin of the viewer.
Jeplane è un lavoro costruito con scrittura e coordinate nette, senza concessioni all’indecisione. Eppure risulta, attraverso questa precisione, capace di evocare l’indistinto, il fiabesco, il magico; ne è prova il fatto che un lavoro asciutto, senza melodramma, non esita a usare tutti quegli strumenti (la luce, la trovata scenografica, l’uso di materiali come la polvere bianca, gettata a terra sul finale sotto il fascio luminoso, la chiusa icastica) che parlano all’intuizione e alla pelle di chi guarda.
Carlo Lei
Limina Teatri
Jeplane
(2022 )
project by Aurelio Di Virgilio
co-produced by Atelier delle Arti - Livorno, Il Mutamento, Torino, Pilar Ternera- Livorno
executive production Pilar Ternera - NTC
music Ivano Pecorini
lights Massimiliano Calvetti
styling and costumes Giulia Geromel / Marco Rambaldi
dramaturgical consultancies : Massimiliano Barachini, Elena Giannotti
thanks to Clarissa B, Jolanda DV, Paola G, Andrea M.
JEPLANE è spinto dal desiderio di ricostruire le dinamiche che si scatenano davanti a un paesaggio.
L’orizzonte, l’appiattimento del mondo in una linea, il sentimento del futuro. Le proprietà specifiche di questo territorio sono instabilità e iridescenza. Vedere un orizzonte insieme è gettare gli occhi altrove, permettendosi di dire cose mai pensate, forse di non dire nulla.
In un set delicatamente artificiale che richiama un’ambientazione intima, Aurelio getta il corpo all'interno di architetture immaginate che provengono dalla propria interiorità preparandosi a costruire uno sguardo limpido, complesso e umido di storia.
JEPLANE si presenta a tutti gli effetti come il luogo dei legami impossibili, invisibili, interrotti.
"Per questa occasione ho trovato degli occhi nuovi"
JEPLANE was born from the desire to reconstruct the dynamics that are unleashed in front of a landscape: the horizon, the flattening of the world into a line, the feeling of the future.
The specific properties of this territory are instability and iridescence. 'otherwise is to cast your eyes elsewhere, allowing yourself to say and to think things you never thought about, perhaps not to say anything. In a delicately artificial set that seems an intimate setting, Aurelio throws his body into imagined architectures that come from his own interior, preparing to build a clear, complex and humid gaze. JEPLANE appears as the place of impossible, invisible, interrupted bonds.
"For this occasion I found new eyes”
JEPLANE è spinto dal desiderio di ricostruire le dinamiche che si scatenano davanti a un paesaggio.
L’orizzonte, l’appiattimento del mondo in una linea, il sentimento del futuro. Le proprietà specifiche di questo territorio sono instabilità e iridescenza. Vedere un orizzonte insieme è gettare gli occhi altrove, permettendosi di dire cose mai pensate, forse di non dire nulla.
In un set delicatamente artificiale che richiama un’ambientazione intima, Aurelio getta il corpo all'interno di architetture immaginate che provengono dalla propria interiorità preparandosi a costruire uno sguardo limpido, complesso e umido di storia.
JEPLANE si presenta a tutti gli effetti come il luogo dei legami impossibili, invisibili, interrotti.
"Per questa occasione ho trovato degli occhi nuovi"
JEPLANE was born from the desire to reconstruct the dynamics that are unleashed in front of a landscape: the horizon, the flattening of the world into a line, the feeling of the future.
The specific properties of this territory are instability and iridescence. 'otherwise is to cast your eyes elsewhere, allowing yourself to say and to think things you never thought about, perhaps not to say anything. In a delicately artificial set that seems an intimate setting, Aurelio throws his body into imagined architectures that come from his own interior, preparing to build a clear, complex and humid gaze. JEPLANE appears as the place of impossible, invisible, interrupted bonds.
"For this occasion I found new eyes”
The specific properties of this territory are instability and iridescence. 'otherwise is to cast your eyes elsewhere, allowing yourself to say and to think things you never thought about, perhaps not to say anything. In a delicately artificial set that seems an intimate setting, Aurelio throws his body into imagined architectures that come from his own interior, preparing to build a clear, complex and humid gaze. JEPLANE appears as the place of impossible, invisible, interrupted bonds.
"For this occasion I found new eyes”